Sedikit Bunyian

Jumaat, 24 Julai 2009

"KATA ITU KOTA"



Sedang dia berseorangan menghadap laptop barunya di bilik, dia dapat merasakan hari itu sungguh pelik. Terasa seperti ada 'sesuatu' sedang memerhatikannya. Namun tidak diendahkannya. Diteruskan kerjanya yang terbengkalai sejak sekian lama. Terus menerus tertangguh. Begitulah rutin hariannya. Janji kepada pengikut itu dan ini. Tetapi, janji hanya tinggal janji.




Tiba-tiba terasa dirinya di awangan. Terbang tinggi melayang-layang di awangan. Dalam keadaan begitupun masih lagi memikirkan pangkatnya, darjatnya, hartanya dan segala kemewahannya.




> Kau memang manusia tak guna!!


>> Aku?? Aku tak berguna?? Bukankah selama ini apa yang aku buat untuk kebaikan bersama?


> Memang kau tak guna!! Kau menasihati orang lain, namun dalam masa yang sama kau sendiri tak buat. Bahkan lebih teruk dari mereka yang kau nasihati.


>> Bukankah nasihat itu amat berguna buat orang-orang Mukmin..??


> Memang ianya berguna kepada orang Mukmin. Akan tetapi, lupakah kau akan firman Allah s.w.t. yang bermaksud;




" KAMU MENYURUH MANUSIA MELAKUKAN KEBAIKAN DAN DALAM WAKTU YANG SAMA KAMU SENDIRI MENINGGALKANNYA, SEDANGKAN KAMU MEMPELAJARI AL-KITAB. TIDAKKAH KAMU MENGETAHUI?"




> Dan maksud firmanNya lagi;




" MENGAPAKAH KAMU MENGATAKAN APA YANG TIDAK PERBUAT? KEMURKAAN YANG BESARLAH DI SISI ALLAH; KAMU MENGATAKAN APA YANG TIDAK KAMU PERBUAT"




> Sedarlah diri kau wahai hamba yang hina. Kamu hanyalah seorang hamba Allah yang amat lemah. Tidak selayaknyalah bagi kau untuk berbuat sewenang-wenangnya di atas muka bumi Allah.


>> Tolonglah aku ya Allah.. Ampunilah aku ya Allah.. Kasihanilah hambaMu yang lemah lagi >hina ini.. Aku masih lagi hambaMu yang mengakui sekaligus mengimami keWejudan dan keEsaanMu ya Allah..


> Sudahlah wahai manusia. Usah diratap lagi. Jika dari dahulu lagi kau meratap, memohon ampun kepada Allah sebegini, mungkin Allah akan menerimamu.


>> Kenapa?? Kenapa?? Di manakah aku sekarang?? Di mana??


> Segalanya telah terlambat.. Kau sekarang bukan lagi berada di Alam Dunia. Kau sekarang sedahpun berhijrah ke ALAM BARZAKH!!


>> Benarkah wahai teman?? Tapi, siapakah kau?? Aku tidak mengenali kau!!


> Kau tak kenal aku!! Aku lah amalanmu yang KEJI!!


>> Hah..?? Tidak....... Tidak........ Aku tidak percaya.. Aku tidak mati lagi. Aku masih hidup..!! Kau lihat, aku masih gagah lagi..


> Tidak!! Kau sudah mati. Terimalah hakikat ini. Anak-anak kau telah ditingalkan. Isteri kau telah ditinggalkan bersendirian. Harta, pangkat, darjat, kuasa dan segala kemewahan kau telah kau tinggalkan. Lihatlah dengan mata kepala kau. Anak-anak dan isteri kau sedang sibuk merebut harta tinggalan kau.


>> Kenapa sebegitu rupa mereka bertelagah?? Sehinggakan ada yang ingin berbunuhan??


> Itu adalah kerana kau tinggalkan mereka dalam keadaan kau tidak memberi mereka pelajaran agama yang secukupnya..


>> Oh isteriku.. Oh anak-anakku.. Janganlah kamu bertelagah lagi.. janganlah kamu seksa ayah lagi..


> Sudahlah.. Kau menangis air mata darah sekalipun, kau tak dapat mengubah tetapan yang Allah sediakan untuk kau..


>> Tolonglah aku.. Aku takut..


> Baru sekarang kau takut?? Kenapa?? Bukankah dahulu masa kau hidup di dunia begitu lantang dan berani kau mencabar hukum-hukum yang telah ditentukan Allah..??


>> Ya, tapi aku telah pun bertaubat..


> Bertaubat? Hahaha... Bertaubat kemudian kau ulanginya..?? Begitu kau kata bertaubat?? Semudah itu??


>> Ya, yang penting telah bertaubat kepada Allah..


> Tidak semudah itu hai manusia.. Ayuh, sekarang panggillah pengikut-pengikut kau masa di dunia dulu dan mintalah pertolonagn dari mereka. Bukankah dahulu kau telah 'menolong' mereka?? Nah, sekarang masa kau pula meminta pertolongan dari mereka..


>> Tapi, di mana mereka?? Mereka di mana??


> Itu mereka!! Lihatlah mereka dengan wajah itdak bermaya menerima pembalasan yang setimpal dengan segala amalan mereka di dunia dahulu. Akan tetapi perlu diingat.. Itu hanya sedikit.. Ada lagi yang lebiuh dahsyat yang menunggu mereka di Hari Pembalasan nanti..


>>Bagaimanakah nasibku?? Adakah aku juga akan bersam-sama mereka??


> Terserah kepada Allah.. Adakah Dia mengampuni dosa-dosa kau yang lampau.. Jika diampuni, alhamdulillah.. Jika sebaliknya, maka bersama merekalah kau. Bahkan lebih berat lagi dek kerana kau adalah pemimpin bagi mereka, akan tetapi kau tidak membawa mereka ke arah kebaikan..




* * *




p/s: sekadar ingin mengingatkan rakan-rakan seperjuangan..




Jumaat : 24 JULAI 2009 M/01 Rejab 1430H


4 ulasan:

D.K. berkata...

Subhanallah... satu peringatan yang amat bermanfaat.
teruskan ingat mengingati....

islamic author berkata...

syukra mr.DK

Unknown berkata...

srm sjk plak ble bce ksh ni...
moga2 ianya jd prngtn tuk diri ni..
terus smpaikan nukilan brhrga...

Islamic Author berkata...

syukran shanis1612..
insyaAllah kita semua akan termasuk dalam kalangan org yg mendapat hidayahnya...