Sedikit Bunyian

Ahad, 9 Ogos 2009

Kenapa 'SEBUAH PERTEMUAN'?

Assalamualaikum w.b.t. Pada kali ini penulis ingin membawa para pembaca kepada persoalan yang telah ramai mempersoalkannya. Kenapa 'SEBUAH PERTEMUAN'?

Semuanya bermula di sini...

Baru-baru ini, abang seniorku di sini; Han Ri menyatakan ketidakfahaman beliau terhadap tajuk blog ni.. So, timbul satu rasa di benak ini untuk mengeluarkan entri yang sebegini..

Sebenarnya, aku mengenali alam siber ni sudah lama. Sejak kecil lagi. Namun tidaklah meluas seperti sekarang. Akan tetapi minatku terhadapnya amatlah mendalam. Sejak dari darjah 3, aku mula berjinak-jinak dengan komputer di makmal komputer di sekolah rendahku dahulu; Sekolah Kebangsaan Dalam Ru. Mungkin ramai yang tak kenal skolah tu. Tapi tak mengapalah.

Seterusnya.. Oh ya, sebelum terlupa, waktu tu my ym tk de lagi.. Aku pon tak tahu lagi pasal tu.. Tiada pendedahan.. Maklumlah, sekolah di kampung. Aku cuma tahu menaip dan perkara 'basic' lam komputer. Tu je.. Tapi tahu lah juga sikit-sikit tentang komputer nii..

Aku mula berjinak-jinak dengan ym ni agak lewatlah jugak berbanding dengan budak-budak zaman sekarang. Masa form4 rasanya. Waktu tu aku belajar kat MTAQ Pulai Chondong, Machang(MTAQPC).

Gambar Bangunan Utama MTAQPC

Maka bermulalah penerokanku di alam siber. Maklumlah, masa tu semua dah canggih. Otakku pon dah canggih semacam. Baru je kenal dengan ym, dah terokai yang lain; friendster, tagged, dll. Tapi masa tu friendsterlah yang tersohor dalam kalangan kami.

Nak dipendekkan cerita, dah pun masuk tahun akhir di MTAQPC. Sebelum keluar dari MTAQPC dan membuat persediaan ke Tanah Anbiya' ni, aku tengok ramai dalam kalangan rakan-rakan seperjuanganku dah ada satu lagi aplikasi web; BLOG. Sungguh, aku tak tahu pun apa itu blog. So, aku buat 'donno' je.

Sampailah satu ketika... Masa tu aku dah kat Egypt, baru sampai. Dalam dua bulan kalau tak silap aku. Seorang sahabat bertanya,

"kau ada blog tak? Aku dah ada".

"Ye ke? Tak tanya pon. Eh, blog tu penama?" (apa itu blog?)

"Blog tu kalau kau nak tau, bla....bla.....bla...bla....bla..."

Dengan panjang lebarnya dia bercerita. Aku pun tertariklah dengan ceritanya. Oh, sebelum terlupa, aku ingin nyatakan namanya. Beliau adalah Sa'id Hawwa. Mungkin dah ramai yang kenal dan mungkin juga ramai yang tak kenal. Normal lah. Amat mustahil bagi kita untuk kenal dengan semua penduduk Malaysia khususnya, apatah lagi seluruh dunia amnya. Amat berjayalah juga blog beliau. Disebabkan aku tengok blog beliaulah maka aku tertarik untuk memiliki blogku sendiri.

Aku minta pertolongan saudara Sa'id untuk membina sebuah blog untukku. Dia pun bersetuju. Maka terciptalah sebuah blog. Tapi tak sempurna lagi. Nama tak letak lagi. Aku fikir punya fikir, maka keluarlah dari fikiranku yang amat genius ni...kononnyalah... sebuah nama yang ada sekarang, 'SEBUAH PERTEMUAN'.. Aku sendiri pun tidak tahu apakah rasionalnya aku pilih nama tu. Tapi mungkin kerana aku mula bertemu dengan sesuatu yang baru dan amat unik bagiku. Ku harapkan semoga dengan terciptanya blog ini, dapatlah aku menyampaikan dakwah dalam bentuk penulisan kepada semua.

Dan sekarang, terciptalah dengan jayanya sebuah blog. Ianya telah selamat dirasmikan pada pada pukul 6.48 petang oleh Mohd Fikri bin Mat Ali. Penulis blog ini merangkap ahli Villa Abna Jazari.

Sekian, wassalam.




4 ulasan:

saidhawwa berkata...

Pertemuan kita di suatu hari....

islamic author berkata...

ehhee..
pertemuan akan berakhir dengan peepisahan.
kenangilah sebuah pertemuan itu..
semoga ikatan ukhuwah akan berpanjangan walau di mana sahaja..

Zayani Zulkiffli berkata...

hehe..best jgk ek jln crite die (^_^)

islamic author berkata...

hehe.. gitu pulak.. ape pon, thanks.. (^_^)